Kampwoepie 2026

Kampwoepie Robin Hood

Inschrijving Kamp 2026

Inhoudstafel
Woordje van den BL
Kennismaking
Kampinfo
Info Knapen
De kookploeg
Oproep sponsoring
Wist je dat je
Speelhoek

WOORDJE VAN DEN BL
Beste leden, ouders en sympathisanten

Het is dit jaar weer aan mij om jullie te mogen verwelkomen bij de
laatste en misschien wel leukste Woepie van het jaar: de KAMPWOEPIE.

Helaas betekent dat ook dat ons KSA-werkjaar alweer op zijn einde
loopt… Maar dat brengt meteen ook iets mee waar ik elk jaar opnieuw
naar uitkijk: HET KAMP!!. Tien dagen lang KSA, samen op stap, vol
plezier, avontuur en onvergetelijke momenten. Wat kan je je nog meer
wensen?

Ook dit jaar zetten we alles op alles om er een fantastisch kamp van te maken, en we hopen dat jullie
er net zo veel zin in hebben als wij. In deze kampwoepie vind je alle info die je nodig hebt over het
kamp. Heb je na het lezen toch nog vragen of opmerkingen? Dan mag je mij altijd contacteren via sms
of telefoon op 0477530875 of via mijn mail: hoofdleider@ksapuurs.be.

Vriendelijke groet,
Naud

 

EVEN KENNISMAKEN…
Hey jongens van KSA Puurs!

Ik ben Robin Hood, misschien hebben jullie mijn naam al eens gehoord.
Ik ben de leider van de bende in het Sherwood Forest en samen met mijn
vrienden beleven we de spannendste avonturen. Jullie kunnen mij
herkennen aan mijn groene kledij, mijn pijl en boog en mijn scherpe blik
. Ik ben een uitstekende boogschutter en ik gebruik mijn vaardigheden
om op te komen voor de armen en onrecht te bestrijden.

Samen met mijn trouwe vriend Kleine John en de rest van de bende
zorgen we ervoor dat rijkdom eerlijker verdeeld wordt. Ik ben slim, snel
en altijd klaar voor een uitdaging. Maar naast al dat avontuur hou ik ook
van een goede grap en plezier maken met mijn vrienden .

Ik hoop dat jullie net zo moedig en rechtvaardig zijn als ik!
Ik kijk ernaar uit om jullie te ontmoeten!

Tot dan! Middeleeuwse groeten,
Robin Hood

Hey heren van KSA Puurs!

Ik ben Kleine John, jullie kennen mijn naam misschien wel. Ik ben
bekend uit de verhalen van Robin Hood en ik ben zijn beste vriend en
rechterhand. Hoewel mijn naam anders doet vermoeden, ben ik eigenlijk
helemaal niet zo klein . Jullie kunnen mij herkennen aan mijn lange
gestalte, mijn kracht en mijn trouwe karakter. Met mijn stok kan ik goed
vechten en ik sta altijd klaar om mijn vrienden te helpen.

Ik leef in het Sherwood Forest samen met Robin Hood en onze bende,
waar we avonturen beleven en opkomen voor rechtvaardigheid. Ik ben
sterk, moedig en kan ook best goed lachen.

Ik hoop dat jullie net zo dapper zijn als ik!
Ik kijk ernaar uit om jullie te ontmoeten!
Tot dan!

Middeleeuwse groeten,

Kleine John

 

Lady Marian beweegt zich tussen schaduw en licht, een ziel die niet
gevangen wil worden door muren van steen of regels van een hof.
Waar anderen veiligheid vinden binnen de grenzen van het kasteel,
hoort zij de roep van het woud een fluistering van vrijheid die haar
hart sneller doet kloppen.

Aan de zijde van Robin Hood ontdekt ze dat moed niet alleen
schuilt in zwaarden en pijlen, maar in keuzes. In het durven
loslaten van wat verwacht wordt, en het omarmen van wat juist
voelt. Haar kracht ligt niet alleen in haar vastberadenheid, maar in
haar vermogen om te zien wat anderen missen: rechtvaardigheid
waar onrecht heerst, hoop waar angst regeert.

Ze is geen toeschouwer in het verhaal van Sherwood Forest, maar
een stem die weerklinkt tussen de bomen zacht, maar
onmiskenbaar aanwezig. Een brug tussen twee werelden: die van
adel en die van het volk.

Met een scherpe geest en een hart dat weigert te buigen, kiest Lady
Marian haar eigen pad. Niet omdat het makkelijk is, maar omdat
het nodig is. Want ware vrijheid begint waar angst eindigt, en zij is
nooit bang geweest om die grens over te steken.

 

Ik ben Will Scarlett,

Een behendige boogschutter en trouwe vriend van Robin
Hood. Al jaren leef ik in de schaduw van het Sherwood
Forest, waar het gefluister van de bomen en het gezang
van de vogels mijn thuis vormen. Met mijn pijl en boog in
de hand beweeg ik mij geruisloos tussen het groen, altijd
alert, altijd klaar om op te komen voor wie zichzelf niet
kan verdedigen.

Mijn vriendschap met Robin Hood is sterker dan staal. Hij
is niet alleen mijn leider, maar ook mijn broer in strijd.
Samen nemen we het op tegen hebzucht en onrecht, en
delen we wat we veroveren met de armen en
behoeftigen. Waar anderen wegkijken, grijpen wij in.
Waar angst heerst, brengen wij hoop.

Ik sta bekend om mijn scherpe blik en snelle hand. Geen
doel is te ver, geen vijand te sluw. Mijn pijlen vinden
altijd hun weg, of het nu is om een vijand te stoppen of
een vriend te beschermen. Maar mijn kracht ligt niet
alleen in mijn wapen, het zit in mijn loyaliteit, mijn
moed, en mijn geloof in een betere wereld.

Goedendag, beste vrienden van KSA Puurs!

Mijn naam is Broeder Tuck, een nederige monnik… al zeggen
sommigen dat ik minder nederig ben wanneer er een goed
gevulde tafel in de buurt is!

Ik woon diep in het Sherwoodwoud, samen met mijn goede
vriend Robin Hood en zijn vrolijke bende. Overdag help ik de
armen en bid ik voor wie het nodig heeft, maar ik ben ook
altijd klaar voor een stevig gevecht als het moet. Met mijn
staf kan ik mij prima verdedigen, en ik sta altijd aan de kant
van rechtvaardigheid.

Naast mijn geloof heb ik nog twee grote passies: lekker eten
en goed gezelschap. Ik hou van een grote maaltijd na een
lange dag in het bos, vooral wanneer we samen lachen en
verhalen vertellen bij het vuur.

Dus onthoud goed: ik ben Broeder Tuck, een monnik met een
groot hart, een stevige arm en een nog stevigere eetlust! Ik
ben alvast enthousiast om jullie te ontmoeten!

Tot dan,
Broeder Tuck

 

Kampinfo
EEN ‘NORMALE KAMPDAG
08u00: opstaan
08u30: ontbijt
09u00: openingsformatie
09u15: dienst
10u00: voormiddagactiviteit
13u00: middagmaal
14u00: platte rust & dienst
15u30: namiddagactiviteit
16u00: vieruurtje
16u15: namiddagactiviteit
18u30: avondmaal
19u30: avondactiviteit
20u45: nachtmutsje
21u00: slotformatie
21u30: oogjes toe en snaveltjes dicht

De diensten ‘s morgens, ‘s middags en ‘s avonds worden met een beurtrol gedaan. Het gaat hier om ochtend-, middag- en avondafwas, tafels klaarzetten en afruimen, patattenjas en terreinkuis. Na het middagmaal wordt een platte rust voorzien om het eten een beetje te laten zakken; eerst 30 minuten slapen (het platte gedeelte) en nadien blijven we nog 30 minuten op ons bed liggen (het rustgedeelte) en kunnen we een briefje naar het thuisfront schrijven of een boekje lezen. Het spreekt voor zich dat we ook dan stil en rustig blijven.

MEDISCH
Indien uw kind speciale medische zorgen moet krijgen (bepaalde geneesmiddelen e.d.) dient dit vermeld te worden op de medische fiche bij de inschrijvingen. De medicijnen dienen afgegeven te worden bij het vertrek aan de leiding, zij zullen dit later aan kookouder Annelies bezorgen. Zij zal toezien op de juiste toediening van de medicatie ’s morgens en ’s avonds. Mocht er zich iets ernstigs voordoen dan raadplegen we onmiddellijk een dokter en brengen we ook de ouders op de hoogte. Maar laten we hopen dat dit niet nodig zal zijn.

BEZOEK OP KAMP
Om problemen (heimwee, e.d.) te vermijden vragen we NIET op bezoek te komen tijdens het kamp. Zeker voor de kleinsten is het moeilijk om daarna opnieuw afscheid te nemen van mama en papa… Trouwens, jullie mogen er zeker van zijn dat de jongens in goede handen zijn. Niet alleen de leiding, maar ook de kookploeg staat 24u op 24u klaar om eventuele problemen op te lossen. Sommige ouders vragen ook om de kinderen later te brengen of vroeger te komen halen. Als het echt niet anders kan, maken we daar natuurlijk geen probleem van, maar we proberen het toch zoveel mogelijk te vermijden. Ook voor de leeuwkes willen we een uitzondering maken. Dit spreek je dan best af met de leeuwkesleiding zelf. Net zoals vorig jaar hebben we besloten het een beetje anders aan te pakken en mag u uw kind al op dag 5 in de platte rust komen afzetten. Zo kunnen we ze toch nog een volwaardiger kamp bieden.

 

Kampinfo
WAT MEE TE NEMEN? (gelieve overal een naam op te schrijven!!)

BELANGRIJK!

Leeuwkes, sloebers en rakkers slapen binnen. Er zijn helaas geen bedden voorzien en daarom moeten jullie dit jaar WEL een veldbed meenemen. Neem ook zeker een slaapzak mee. De knapen en (jong) hernieuwers slapen in tenten en aan hun vragen we voor een ‘echt’ veldbed te zorgen en GEEN opplooibare bedden met matras. Deze nemen namelijk te veel plaats in op de camion en in de tenten. Alle leden dienen 1 keukenhanddoek af te geven bij vertrek. Deze worden na het kamp verder op KSA gebruikt.

• Warme trui(s) (‘s morgens & ‘s avonds kan het fris zijn!)
• Stevige schoenen of laarzen
• Een paar lichtere (sport)schoenen die goed passen om blaren te vermijden
• Genoeg speelkledij die tegen een stootje kan
• Voldoende ondergoed en kousen
• Wasgerief (enkele washandjes en handdoeken, zeep, tandenborstel en tandpasta, badhanddoek)
• Zwembroek + sandalen of slechte schoenen om eventueel in het water te spelen
• Voldoende korte broeken en één lange broek
• Drinkbus en zaklantaarn
• Brooddoos, voor op de dagtochten
• Verkleedgerief
• Zonnecrème en aftersun
• Schrijfgerief en wat geld om kaartjes en postzegels te kopen. Voorgemaakte enveloppen zijn handig bij de kleinsten.
• Kussen en pyjama
• Linnenzak voor vuile kleren
• Regenjas
• Iets om te lezen (boek of strip) voor tijdens de platte rust
• GEEN SNOEP (ook niet per post!), die wordt onverbiddelijk in beslag genomen. Een verjaardagstractatie voor de hele groep is wel toegestaan (Er is elke dag een vieruurtje en nachtmutsje voorzien, zo snoept iedereen op hetzelfde moment!)
• GEEN GSM (buiten de knapen, Jong- en Hernieuwers), als er problemen zijn, is er altijd de leiding om de ouders in te lichten. Voor de rest heb je ook geen andere elektronische apparaten nodig tijdens het kamp.

 

VALIEZEN

De valiezen en veldbedden van de leeuwkes, sloebers en rakkers kunnen mee in het bagageruim van de bus. Deze moeten dit jaar dus niet op voorhand gebracht worden maar gewoon meegenomen bij vertrek. Gelieve dan ook al de gele klevers en kids-ID (en isi+-kaart) mee te nemen en aan de leiding te bezorgen. Op de bus zelf kan je dan nog een rugzakje met handbagage meenemen (KW-tje, boek, strips,…). De valiezen en veldbedden van de oudste leden komen bij het terugkeren mee met de bus en kunnen meteen opgehaald worden. Deze zullen op de parking aan het fortpark verzameld worden wanneer de bussen worden uitgeladen. Moest er zich onverwachte vertraging voordoen met de bus zullen we dit laten weten via onze facebookpagina.

VERTREK & AANKOMST
We vertrekken met de bus op woensdag 1 juli om 13u. Tien dagen later, op zaterdag 11 juli, komen we met de bus terug naar Puurs. Bij het vertrek spreken we af om 12u30 stipt op het Vijverbos. Zorg dat jullie ’s middags al voldoende gegeten hebben en vergeet zeker geen vieruurtje! Op zaterdag 11 juli zullen we aankomen aan het Vijverbos rond 13u30. De slotformatie zal aan het Fortpark plaatsvinden en ook de valiezen moeten daar opgehaald worden.

KAMPADRES
We verwachten de brieven (GEEN SNOEP OF SPEELGOED!) van mama, papa, broer, zus, vriend(in), oma, opa, enz. op het volgende adres:

KSA PUURS
NAAM VAN UW ZOON
Duinenstraat 5
3660 Oudsbergen

INSCHRIJVEN

De inschrijving verloopt via een google form. Deze dient te worden ingevuld voor 1 juni. De link hiernaar werd reeds naar jullie gestuurd via mail en in de whatsappgroepen, moesten jullie deze toch niet hebben ontvangen kan je best een mailtje sturen naar info@ksapuurs.be zodat je zeker alle updates ontvangt. De link is ook te vinden op onze website en facebookpagina. Bij de leeuwtjes willen we nog wel eens langskomen als u daar als ouder behoefte aan. U mag ons dan contacteren en dan komen wij langs.

KAMPGELD

Het kampgeld wordt liefst per overschrijving betaald. Dat kan u doen op de KSA-rekening: BE43 7330 2245 2601 met als vermelding: ‘naam + ban + kampgeld’.

Het kampgeld zal dit jaar €180 bedragen; voor een tweede (en eventueel derde, vierde…) zoon wordt een prijsvermindering gegeven zodat u voor hen nog €160 betaald. Voor de leeuwkes die vanaf of tot dag 5 meegaan bedraagt het kampgeld €100. Via de mutualiteit kunt u een deel van dit bedrag terugbetaald krijgen (tot €11/dag), de benodigde documenten hiervoor zult u na het kamp terugvinden op onze website onder ‘gegevens’. Indien u vragen heeft over de betaling, aarzel dan niet om contact op te nemen met Vincent, onze penningmeester, via ksa.financien@gmail.com.

De Knapen, JHN’ers en HN’ers worden gevraagd een extra centje mee te nemen om iets te kunnen kopen voor te eten en drinken op 2-daagse of 3 daagse.

INFO JONG-EN HERNIEUWERS

Enkele dagen voor het vertrek komen jullie je stalen ros nog eens showen zodat we zeker zijn dat die in orde is. Dit laten we via WhatsApp wanneer dit juist is. Het is belangrijk om werkende remmen, versnellingen, … te hebben.

Vertrek:
– De Jonghernieuwers vertrekken woensdag 1 juli en het uur laten we nog weten.
– De Hernieuwers vertrekken dinsdag 30 juni en het uur laten we ook nog weten.

Koffers:
De koffers van de JHN+HN mogen op maandag 29 juni worden binnen gebracht tussen 16u en 18u. Deze gaan samen met de camion naar de kampplaats op woensdag 1 juli.

De Hernieuwers maken hun rugzak voor 3-daagse tegen 30 juni, en nemen deze 30 juni ook mee zodat we deze via de volgwagen mee naar de kampplaats kunnen nemen. Voorzie in deze rugzak gerief om 1 nacht te overnachten op de kampplek want onze valiezen zullen nog niet aanwezig zijn.

De JHN’s nemen hun rugzak voor 3-daagse gewoon mee wanneer ze hun koffer naar KSA brengen.

Simon, Elias, Joren, Lucas, Bram, Domien, Bran

 

Info Knapen

Aan alle bendeleden,

Vergeet jullie namen. Vanaf nu zijn jullie geen gewone leden meer, maar professionals met een missie. Of je nu Tokio of Berlin heet: één ding staat vast, we gaan geschiedenis schrijven. De komende tijd draait niet om regels volgen, maar om het kraken van de code. De Professor heeft maanden gewerkt aan het ultieme plan, en jullie zijn de enige die het kunnen uitvoeren. De kluisdeuren staan op een kier, de rode overalls liggen klaar en het masker van Salvador Dalí wacht op een gezicht.

De regels zijn simpel:

• Vertrouw niemand (behalve je team).
• Blijf kalm onder druk.
• Laat je niet vangen door de inspecteur.

Zijn jullie klaar om de grootste kraak uit de geschiedenis van onze jeugdbeweging te plegen? Of bezwijken jullie onder de zenuwen? Bereid je voor. Pak je spullen. En onthoud…

Bella Ciao!

De voorbereiding: Voor we vertrekken, willen we zeker zijn dat niemand onderweg “per ongeluk” met pech valt. Daarom zal er nog een fietsencontrole gepland, wanneer laten we nog wel weten. Laat je stalen ros dus zeker nog controleren, misschien redt het je later. De missie start op woensdag 1 juli, vertrekuur laten we nog weten. Jullie valiezen reizen apart met de camion.

Breng je bagage binnen op maandag 29 juni tussen 18u en 19u.
Op de fiets:

– Trekrugzak
– Fiets (die in orde is: werkende remmen, licht, opgepompte banden, …)
– Mogelijk ook een fietsbroek (dit is zeker geen overbodige luxe)
– Gevulde drinkbus en een flesje extra
– Iets om te eten voor de nodige suikers
– Fietshelm en fluo vestje (fietshelm of fluo vestje vergeten = niet mee)
– Regenjas
– Reserve binnenband die past.
– Zonnecrème
– Een slot

Voor tweedaagse:

– Zakgeld voor 2 maal te eten en drankjes voor tijdens de tocht (rond de 40 euro)
– Goede stapschoenen
– Zwemgerief
– Tandenborstel, handdoek , …
–Slaapmatteke (tenzij je op de grond wil slapen)
– Slaapzak

Jullie teerbeminde GSM mogen jullie meenemen zodat jullie deze kunnen gebruiken tijdens tweedaagse. We houden deze gsm’s echter voor de andere dagen van het kamp bij omdat we dan even kunnen genieten van het mooie leven zonder gsm’s!

 

De kookploeg
TIK TIK TIK TIK BAM BAM BAM
GHNGH GHGHHG
IIIIIIIIIIOOOOOOOOOOOOOOOONGNGNGNGN!!!
DOEF DOEF DOEF

Hoort u dat? Het is de kookploeg van KSA Puurs, die nog steeds verder timmert aan de culinaire KSA-geschiedenis. Dat timmeren mag u vrij letterlijk nemen, want we starten de voorstelling van de kookouders met kookpapa Tim. Tim is een sportieve superdaddy (geen sugar daddy) met een hart voor KSA. Hij kan toveren met Exceltabellen en snijdt terwijl de charcuterie fijner dan de snorharen van kookvader Bert. Het meest exotische dat hij ooit at, waren een konijnen- én een vissenoog, maar dat is maar één keer gebeurd.

Als je Tim zegt, zeg je uiteraard ook: Paulien. In een (nog niet zo) ver verleden zat ze in VKSJ en ze kent dus alle kneepjes van het jeugdbewegingsvak. Paulien is een gemotiveerde kracht in en rond de keuken en voegt een vrolijke no-nonsense toets toe aan de kookploeg. Paulien at ooit eland, maar zo speciaal vindt ze dat nu ook weer niet. Paulien en Tim zijn mama en papa van twee echte KSA’ers.

Daarnaast hebben we ouwe-getrouwe Michael, een echt manusje-van-alles dat het klappen van de pollepel kent. Gevraagd wat het vreemdste is wat hij ooit heeft gegeten, antwoordde hij ‘pudding zonder koekske waarin dan toch een koekske blijkt te zitten. Creepy. Onbegrijpelijk, onmenselijk’. Voorts is hij de papa van een huidige KSA’er en (oud-)leerkracht van nog een heleboel andere. Voor hem staat KSA voor “amusement, gezelligheid, vriendschap, spanning, ontspanning ten top”.

De volgende keukenprinses is niemand minder dan Annelies. Ze kookt – geheel naar eigen zeggen – het liefst water in de waterkoker. Annelies betrapt zichzelf er soms op dat ze eerst de kruiden van een chipske likt en het dan pas opeet. Geen zorgen, Annelies, deze methode staat beschreven in de handleiding van de Pringles-chips. Ze vindt KSA Puurs trouwens de max omdat ze het beste in ieder lid naar boven willen halen.

Bert, ondertussen ook al goed gerodeerd, is oud-leider van KSA Puurs en woont samen onder één dak met twee KSA-jongens en één roodkapje. KSA Puurs is volgens hem de max omdat ze volgens hem alles kunnen, als het tenminste écht moet. In een authentiek Chinees restaurant verorberde hij ooit kippenpoten in chilisaus. De nagels hield hij voor het laatst. Verder snuift hij – zoals de meeste mensen – spaghettislierten door zijn neus naar binnen i.p.v. ze via zijn mond naar binnen te werken.

De voorlaatste maar zeker niet de minste is Katrien. Ze is de mama van twee KSA’ers. Je mag het aan niemand verklappen, maar ze heeft eigenlijk een CHIRO-verleden, sssst. Daardoor weet ze natuurlijk wel dat jeugdbeweging top is en wil ze maar al te graag mee gaan koken met KSA Puurs. Katrien at ooit rendier in een Zweeds restaurant, een aanrader! Verder vindt ze chocoladesaus onweerstaanbaar. Een bolletje ijs erbij is een plus, maar het mag niet meer bedragen dan 10% van het volume saus.

We ronden af met nog een oud-leider van KSA Puurs en tevens partner van Katrien, Bram. Opgelet als je hem loslaat in de keuken, want hij durft wel eens een boterham met kaas in chocomelk te doppen. Na een ruiltocht toen hij nog in KSA zat, at hij ooit ‘krokodil’, wat verdacht sterk op kip leek. KSA Puurs vindt hij de max omdat hij er zelf heel erg veel geleerd heeft en er veel vrienden voor het leven aan heeft overgehouden.

Voilà, deze keur van kookies zal het komende kamp zijn uiterste best doen om alle buiken gevuld te houden. Verder staan ze ook – samen met de EHBO leiders – in voor de EHBO en het toedienen van medicatie indien nodig. Ook voor allerhande ‘probleempjes’ of gewoon voor een babbeltje, zijn ze er.

Culinaire groeten
De kookploeg

 

Oproep sponsoring

Beste ouders en KSA Puurs-sympathisanten

Van 1 tot 11 juli is het er weer boenk oep want dan gaan we met z’n allen naar Oudsbergen op kamp. Wij kijken er enorm naar uit en zijn momenteel volop bezig met de voorbereidingen. Ook bij de kookploeg begint het al te kriebelen. Om al die mondjes te kunnen vullen, moeten we natuurlijk heel wat voorraad inslaan. Daarom doen we een oproep om ons kamp te sponsoren.

Misschien wil de firma waar u werkt of iemand kent wel zo vriendelijk zijn om ons enige producten uit haar gamma te schenken. In het verleden mochten we al rekenen op potten choco, diepvriesfrieten, vacuümverpakte kip, enz. Vooral zaken die enigszins houdbaar zijn, nemen we met alle plezier aan. Eventuele overschotten die nog bruikbaar zijn, schenken we na het kamp aan vzw De Schakel.

Ook is er de mogelijkheid om een factuur van een winkelbestelling te sponsoren of materiële steun te bieden. Bijvoorbeeld materiaal dat kan dienen voor het bouwen van decors zoals houten platen of verf, is zeer welkom.

Mogen wij jullie alvast bedanken voor welke vorm van sponsoring dan ook. Wees maar zeker dat we er dankbaar gebruik van zullen maken. Wie wenst in te gaan op onze oproep, vindt hieronder de contactgegevens van onze kookploeg.

Met vriendelijke groeten, De leiding

Contactpersoon kookploeg:

Bert Spapens

bertspapens@hotmail.com

0479 89 41 94